Svar på frågor

Hej Erica! :) Jag funderar starkt på att bli en vegetarian men jag vet inte hur jag ska börja? Vad är första steget? vilka olika maträtter kan man laga? Vad skall man äta för att få i sig det som skall ersätta kött? Jag skulle bli väldigt tacksam om du svarade :)
- Om du redan nu vet att du äter bra och hälsosamt så skulle jag säga att du inte behöver någon "köttersättning" eftersom du antagligen kommer få i dig det du behöver endå. Annars skulle jag rekommendera lite baljväxter till varje måltid. T.ex. blanda i bönor i din sallad eller stek kikärtsbiffar. Spenat, grönkål, broccoli (och överhuvudtaget GRÖNA grönsaker) innehåller mycket järn som är viktigt framförallt om man är tjej. Om man inte gillar det så skulle jag tipsa om att mixa en banan, valfria bär, apelsinjuice och spenatblad till en smoothie. Man kan ta hur mycket spenatblad som helst för man känner inte smaken av dem! Kom ihåg att inte blanda i mjölk eller yoghurt eftersom kalcium hämmar upptaget av järn. Apelsinjuice (C-vitamin) däremot, stärker upptaget av järn!


Recept på kikärtsbiffar:
1-2 ägg
Kikärtor
Vitlöksklyfta
Salt & peppar
Mixa allt till en smet och stek i olja!
Alternativt byt ut kikärtorna mot bönor eller blanda i vad som helst ni tycker är gott! =D

 

Åhh vad najs! Hur mycket kostade den?
- Min nya kamera, Canon Powershot G15 kostade ca 3000kr.

 

Vart kommer klänningen ifrån? Det va verkligen jättefin!!
- Köpte den i somras från en lite konstig affär som bara sålde klänningar på Drottninggatan i Stockholm. Tack! =)

 

Skulle du kunna tänka dig en blind date?
- Hahahha. Nej faktiskt inte. Det verkar stelt och konstigt. 

 

Vad går du för linje?:)
- Jag går naturprogrammet med inriktning Forskning Journalistik. Här i Spanien läser jag nu de kurser som jag påbörjade i Sverige i höstas.

 

Hej, kan inte du berätta lite om Värmdö gymnasium?
- (Värmdö Gymnasium är skolan jag går på i Sverige). Jag rekommenderar alla som funderar på den skolan att söka dit! Jag tycker om den jättemycket! Det är en stor skola med ca 1100 elever. Matkort är det underbaraste som finns, vi får datorer och busskort och så kan vi bowla och gymma i Enskedehallen (precis bredvid) för bara typ en 20-lapp.

 

Vart köpte du dom? Jätte fina!
- Örhängena är från Gina Tricot. Spring och köp!

 

Hej så kul för dig med en termin i Spanien, jag har länge haft drömmen om att resa en termin till Spanien eller Usa! Jag skulle gärna vilja ha råd och tips om hur du åker, om du åker med något företag eller privat? Om du åker till Spanien privat hur har du isåna fall gjort då, har du ringt och pratat med skolan? Och om du åker med ett företag vilket företag då? Jag skulle vara jätte tacksam för ett svar!! Älskar din blogg btw och följer gärna med din resa till Spanien! ;)
- Hej hej! Jag sökte in på skolans hemsida. Escandinavo.com. De är en skola för alla åldrar men på gymnasiet tar skolan emot gäststudenter. Med det menas att man får en värdfamilj att bo hos och stannar över vanligtvis ett år eller en termin. Eftersom att det är en svensk skola med undervisning på svenska så får man läsa de kurser man missar i Sverige. Då behöver man heller inte gå om när man är hemma igen! På skolans hemsida kan man läsa om allt som behövs vetas. Det är även skolan som fixar värdfamilj till en. 

 

har du instagram?
- Självklart! ;) @ericai heter jag!

 

Hur köper man linnet? Kan du länka ngn hemsida eller något? :)
- Jag vet ingen hemsida. Men i Stockholm finns den på Alice på götgatan och i Göteborg på Tessie eller Chelsea!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback