Frågor och svar om min utbytestermin

Hej Erica! 
Här är det en mamma som skriver, är imponerad av din fina blogg! Min dotter Mathilde har följt dig nu sedan januari 2014, och är så förtjust i det val du gjort. Hon går själv första året på Sam Media Kommunikation, har varit en USA Californien en hel sommar med EF (bodde på The University of California) och vill SÅ gärna ta en utbytes termin i Madrid. Hur kontaktar vi den svenska skolan? Hur ordnades värdfamiljen? Vi vore SÅ tacksamma för dessa svar, maila gärna till ovanstående adress. har själv bott i Madrid på Calle Serrano, älskar staden och nästa vår fyller min dotter 18, och även om mitt mamma hjärta kommer att sakna henne SÅÅÅ, så behöver hon flyga i väg och prova sina vingar.... Skriv gärna! Många hälsningar Lilie & Mathilde 
- På Escandinavo.com kan ni läsa allt som behövs! Skolan ligger en bit utanför innestan och värdfamiljerna bor hyfsat i närheten. Det är även skolan som ordnar värdfamiljerna! Hon borde verkligen ta chansen att åka iväg hit!

 

Guud vad härligt du har det! Jag vill också studera utomlands och har några frågor, det skylla vara jättesnällt om du kunde svara på dom (: 
1. Åkte du med ett företag? Typ Sts. 
2. Hur är din värdfamilj? 
3. Hur gjorde du för att åka? Alltså åkte du själv eller med någon, vad är det för skola, är du med i någon slags grupp? Osv :) 
Tack så jättemycket :)
1. Nej, jag går på svenska skolan så det är skolan som är "företaget". Spana in escandinavo.com!
2. Min värdfamilj är urgullig och jag gillar den jättemycket! Består av värdmamma och värdpappa (ca 45 år) och värdbror 13 år. Min värdmamma är den sötaste värdmamman jag kunde tänka mig och min värdpappa och värdbror är jätteroliga, jag har väldigt kul med dom.
3. När jag visste att jag fick plats på skolan i Madrid så pratade jag med min studievägledare på min skola i Sverige för att se till att behålla min plats till när jag kommer hem, sen ska man även kontakta sin hemkommun för att se till så att de skickar med skolpengen osv. Men allt står på escandinavos hemsida! Jag åkte tillsammans med en tjej från min klass hemma i Sverige!

 

Har du lärt dig mycket spanska eller kunde du mycket innan? Var det inte läskigt att flytta till ett land med ett främmande språk? :)
- Jag skulle säga att jag inte alls kunde spanska innan, men det är väl inte helt sant, jag läste spanska 4. Men nu är jag betydligt bättre. Jag förstår mycket mer! Dock suger jag fortfarande på att prata, men jag kan i alla fall se en förbättring! Nej det var inte läskigt tycker jag, bara spännande och pirrigt på ett bra sätt och jag kom snabbt in i det!

 

Hur bra är din spanska Erica? Är det inte lite läskigt att vara i ett land där inte svenskan används? Har det varit svårt? Har du mött på stora kulturkrockar? :)
- Nu är den bättre än innan i alla fall! Nej jag pratar fortfarande svenska i skolan och med mina vänner, det är bara skönt att prata ett språk som ingen här förstår, för på så sätt har man alltid privata konversationer med sina vänner (och kan snacka skit om folk utan att de förstår!). Största kulturkrocken var att dygnet är förskjutet och att man äter lunch kl 15, mellis kl 18 och middag kl 22... Annars är det lite konstigt att de har skor inomhus och att man låser upp lås genom att hålla nyckeln "upp och ner". 

 

Hur mycket kläder tog du med dig dit med tanke på att du ska vara där ett tag? :)
- Svårt att svara på hur mycket, men det var kläder som jag prioriterade av min packning. Dyrt att köpa massor av nya kläder. Schampoo och tvål och sådant planerade jag att köpa här. Dock har jag ju köpt en hel del kläder här endå nu efter fyra månader, så nu kommer jag kanske inte få hem allt... HJÄLP!

 

I slutet av terminen så tänker jag att jag skriver mer om detta, alla känslor, tankar, förväntningar, rädslor osv som jag haft under halvåret. Samt mer om Spanien, om att bo i värdfamilj och om kulturkrockar bland annat! Jag fick också en kommentar om att jag borde ha frågestund, men det känner jag att jag inte behöver. Det är bara att fråga fråga fråga vad som helst i vilket inlägg som helst så ska jag försöka svara på det!



1. Vilken linje valde du inför gymnasiet?
2. Fick du genom skolan att åka till Spanien? Eller behövde du betala hela resan?
3. Får man bestämma själv om man vill åka utomlands eller inte om man går den linjen som du går eller ingår det när man går den linjen?

2014-05-09 // 14:23:14

Måste man kunna spanska? Hur lång tid innan måste man ansöka?

2014-07-08 // 14:56:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback