Ingen är perfekt

 

Hörrni… Ingen kan vara perfekt. Det är helt omöjligt! Det är klart att jag tycker att jag själv är dubbelmoral. Men när man tänker efter, hur många är inte det?

Jag möter många människor som frågar mig varför jag äter fisk om jag inte äter annat kött, de säger alltid ”men vadå är det mer synd om kor än om fiskar?!” och håller på. Jag kan inte säga att det inte är synd om fiskar, men någonstans måste man dra sin gräns. Istället för att se det som att jag är hemsk som äter fisk, så kan man välja att se det som att jag gör något bra som avstår från att äta kor, grisar osv. Bara för att man gör något dåligt med att äta fisk så ska man väl inte tänka att ”då kan jag lika gärna äta andra djur också”. Det är bra att man gör något i alla fall! Alla kan göra något men ingen kan göra allt! Lixom om du inte får ett A i betyg betyder ju inte att du slutar kämpa och nöjer dig med ett E, du kan ju fortfarande få ett D, C eller B eller hur? Det jag menar är att det är jättesvårt att göra allting rätt MEN det betyder inte att man inte ska göra någonting alls.

”Bara för att jag använder skinn kan jag lika gärna använda päls”. Det är jättemånga som ser det på det sättet. Men skinn och päls är inte alls samma sak. Skinn är en biprodukt från köttindustrin, medans päls är djur som föds upp och dödas enbart för mode och kläder. Det är stor skillnad. Dock tycker jag fortfarande att det är hemskt med skinn och jag vet att jag är dubbelmoral och det erkänner jag, men som jag skrev: ingen kan göra allt men alla kan göra något. Förresten så brukar jag inte handla skinn. Jag har ett par skor och en jacka men jag brukar inte gå och köpa skinnprodukter stup i kvarten. Men ja, jag är dubbelmoral med att vara vegetarian och använda skinn. Men jag tycker egentligen inte att jag är dubbelmoral med att använda skinn och inte använda päls, för det kan inte jämföras. Och alla är ju dubbelmoral på olika sätt, folk som har husdjur men äter kött, hur kan ni älska ett djur men äta ett annat? Hmm… Något att tänka på! =)



Håller med till tusen! Det är väl hundra gånger bättre att göra något istället för ingenting alls? Förstår inte varför de orkar klaga ens...

2013-10-06 // 23:10:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback